Almodóvar, Cher i Kronerová. Organizátori 17. FILMOVÉHO FESTIVALU iNAKOSTI približujú program 

Presne o mesiac – od 22. do 28. 11. 2023 – sa uskutoční FILMOVÝ FESTIVAL iNAKOSTI. Jeho sedemnásty ročník bude patriť k najväčším vo svojej histórii a prinesie mnoho zaujímavých noviniek, ocenených snímok i nezabudnuteľných kultových diel. 

Aj v nadväznosti na tohtoročný slogan Inakosť spája organizátori podujatia Iniciatíva Inakosť a Kvír film prepojili jednosálové kiná v širšom centre Bratislavy. Festival sa tak vôbec po prvý raz uskutoční až na piatich miestach – v Slovenskej národnej galérii (Kino Lumière x SNG), v kinosále FTF VŠMU a v kinách Mladosť, Nostalgia a Film Europe. „Veľmi sa tešíme, že všetky prevádzky boli ochotné poskytnúť priestor žánrovo i tematicky pestrému dúhovému filmovému programu. Vďaka tomu uvedieme viac než 30 dlhometrážnych filmov a viac než 40 krátkometrážnych filmov,“ ozrejmila počas dnešnej tlačovej konferencie v hoteli Falkensteiner riaditeľka festivalu Zita Hosszúová.

Za queer filmovým maratónom stojí aj herečka Zuzana Kronerová. „FILMOVÝ FESTIVAL iNAKOSTI podporujem a som jeho hrdou patrónkou takmer od samého začiatku (rok 2009). Od prvého ročníka sa vyznačuje vysokou kvalitou. Jeho tím tvoria naslovovzatí odborníci a odborníčky – filmoví dramaturgovia a dramaturgičky na čele s riaditeľkou festivalu Zitou Hosszúovou,“ vyjadrila sa. „A prečo oddávna podporujem a ďalej budem podporovať inakosť? Pretože v našej krajine LGBTI+ ľudia ešte stále nemajú rovnaké práva ako väčšinová spoločnosť, nehovoriac o nevyberaných útokoch na túto komunitu zo strany niektorých spoluobčanov. Prvé výročie tragickej smrti Juraja a Matúša nech nám je mementom,“ prízvukovala. Podobný názor má aj ďalší patrón FFi Richard Stanke. „Tolerancia, rešpekt vzájomná úcta a v tejto dobe taký dôležitý dialóg – to sú atribúty, bez ktorých moderná spoločnosť, kam chceme patriť, nie je možná… a FFi je jednou z možností a prostriedkov, ako k nej dospieť…“ vysvetlil známy herec.

Sekcia Classics každý rok upozorňuje na výnimočné diela svetovej kinematografie, ktoré sa dotýkajú LGBTI+ tém. Tentoraz ju tvoria filmy s výraznými menami svetovej kinematografie. Jeremy Irons exceluje v melodráme Davida Cronenberga o láske, posadnutosti a manipulácii M. Butterfly (M. Butterfly, 1983). Meryl Streep sa stretla s Cher vo filme Mika Nicholsa Silkwoodová (Silkwood, 1983), ktorý je inšpirovaný skutočnými udalosťami – prípadmi nedostatočnej ochrany zamestnancov a zamestnankýň nemenovanej jadrovej továrne pred radiáciou. Nichols dôležitú environmentálnu tému nenásilne rozohral v príbehu z každodenného života, kde sa podozrenia zo závažných zdravotných rizík z práce v továrni prelínajú s príbehom priateľstva a neopätovanej lesbickej lásky. Antonio Banderas sa spolu s ďalšími obľúbenými hercami a herečkami španielskeho režiséra Pedra Almodóvara predstaví v turbulentnom a zábavnom filme o bizarných rodinných zväzkoch a vášni Zákon túžby (La ley del deseo, 1987). 

„Pri tomto ročníku FFi bolo pre mňa dôležité priniesť v sekcii Súčasný film aj filmy o transrodových ľuďoch, ktoré sa nesústreďujú iba na ich tranzíciu, ale zobrazujú ich ako komplexné postavy. Transmuži sú taktiež v médiách veľmi málo prezentovaní a aj práve preto je veľmi dôležitý film Miešanec (Mutt, 2023),“ vyjadril sa programový dramaturg David Benedek. Hlavný hrdina snímky v réžii Vuka Lungulova-Klotza sa snaží orientovať v novej dynamike starých vzťahov a zároveň sa popasovať s každodennými výzvami, ktoré prináša život medzi nimi. Film sa premietal na Berlinale 2023 a Sundance Film Festivale 2023. 

David Benedek upozornil aj na dôležitú snímku 1946: Zlý preklad, ktorým to začalo (1946: The Mistranslation That Shifted Culture, réžia: Sharon Roggio). „Celovečerný dokument o neúnavných výskumníkoch, ktorým sa v snahe zistiť, kde sú korene homofóbie medzi kresťanmi a kresťankami, podarí objaviť závažnú chybu v preklade Biblie z roku 1946,“ oboznámil. Film zaznamenáva objavenie doposiaľ neznámych archívnych dokumentov na Yaleovej univerzite, z ktorých vyplývajú nové odhalenia, výrazne spochybňujúce akýkoľvek biblický základ pre predsudky voči LGBTI+ ľuďom. „Obsahuje komentáre popredných vedcov, ako aj oponujúcich pastorov, ale aj osobné príbehy tvorcov a tvorkýň filmu. Zatiaľ čo iným dokumentárnym filmom sa darilo pomenúvať chorobné príznaky homofóbie v cirkvi, tento sa snaží diagnostikovať a liečiť chorobu nazývanú „biblická doslovnosť“.

Za zmienku podľa filmového dramaturga určite stojí aj Queendom (Agniia Galdanova, 2023) „Film sa odohráva v Rusku, kde je byť queer veľmi nebezpečné. Na pozadí príbehu sa začína vojna s Ukrajinou, proti ktorej protagonista protestuje.“ Geňa, umelec z malého mesta v Rusku, sa oblieka do nadpozemských kostýmov a protestuje v uliciach Moskvy. Predvádza radikálne vystúpenia na verejnosti, ktoré sa stávajú novou formou umenia a aktivizmu a ohrozujú jeho život. Film sa premietal na L.A. Outfeste 2023.

Americkú nezávislú kinematografiu, New Queer Cinema, reprezentuje kultové dielo Gregga Arakiho o stratenej queer mládeži 90. rokov Totally F***ed Up! (1993). Na pomedzí sekcií Teplé Česko-Slovensko a Classics stojí česko-nemecko-francúzsky film Venkovský učitel Bohdana Slámu (2008), v ktorom v postave učiteľa – geja, ktorý hľadá pokoj a zmierenie, exceluje Pavel Liška. Vo vedľajšej úlohe hrá aj patrónka FFi Zuzana Kronerová. 

Festival zaradil do programu taktiež oceňovaný a na šesť Oscarov nominovaný film Tár (Todd Field, 2022) s herečkou Cate Blanchett v hlavnej úlohe. Spracúva témy cancel culture, manipulácie, necitlivosti či geniality v umeleckom svete. Kým Tár prináša príbeh etablovanej svetovo uznávanej dirigentky, snímka Dni šťastia (Les jours heureux, 2023) rozpráva príbeh začínajúcej nádejnej dirigentky, ktorá sa snaží vo svete veľkého umenia len presadiť a zároveň vyriešiť svoje osobné problémy – komplikovaný vzťah s otcom a utajovaný vzťah s priateľkou.Špeciálny program zameraný na ázijskú kinematografiu tento rok reprezentuje sekcia Queer Hongkong, ktorú otvorí digitálne reštaurovaná klasika Šťastní spolu (Chun gwong cha sit, 1997) režiséra Wonga Kar-waia, ocenená na MFF Cannes 1997 za najlepšiu réžiu, s hviezdami Tony Leungom a Lesley Cheungom, jednou z hongkonských queer ikon. Popri príbehu milencov hľadajúcich šťastie v Argentíne bude uvedený aj kultový lesbický film Motýľ (2004) režisérky Yan Yan Mak, ktorého odvážne myšlienky sú aktuálne aj dnes. Ľahká komédia Neľúb ma (Love Me Not, 2011) režisérky Gilitte Leung sleduje priateľstvo teplej Aggie a teplého Dennisa. Predstaví sa aj kontroverzný režisér Scud, jeho 30 rokov Adonisa (2017) je provokatívny a zmyselný film o láske, sexe, živote a smrti. V Tracey (2018) Jun Li citlivo diskutuje tému transsexuality, ktorá je v hongkonskom filme len zriedkavo zobrazovaná nekomediálne. Sekciu Queer Hongkong finančne podporila Hongkonská ekonomická a  obchodná kancelária v Berlíne a dramaturgicky ju zostavila Kristína Aschenbrennerová.Organizačný tím myslel aj na malé publikum. V sekcii FFi deťom sa v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov uskutoční workshop Filmový kabinet deťom pre deti vo veku 6 – 8 rokov. Interaktívne podujatie hravou formou poodhalí záhady a základy filmového rozprávania. 

Medzi novinky FFi bude patriť trojčlenná medzinárodná porota v súťažnej sekcii krátkych filmov. Tú budú tvoriť scenárista, spisovateľ, programový riaditeľ Fest Anče Jakub Spevák, riaditeľ MFF Mezipatra Pavel Bicek a bulharská herečka a režisérka krátkych filmov Slava Dojčeva.

Aj tento rok Iniciatíva Inakosť organizuje výročnú inKonferenciu zameranú na práva a postavenie LGBTI+ ľudí. Prvýkrát bude súčasťou Filmového festivalu inakosti. „Konferencia prinesie tri panely. Prvý bude zameraný na biznis a marketing, diskutovať sa tam bude o dôvodoch a potrebe firiem pracovať s LGBTI+ témou navonok a aj v internom prostredí. V druhej časti konferencie je v pláne diskusia o LGBTI+ témach v mediálnom a audiovizuálnom prostredí,“ priblížil Roman Samotný z Iniciatívy Inakosť a doplnil: „Posledný panel sa zameria na aktivity občianskeho aj verejného sektora v otázke LGBTI+ práv.“

Filmové tipy od programového dramaturgaDavida Benedeka

1946: Zlý preklad, ktorým to začalo (1946: The Mistranslation That Shifted Culture, réžia: Sharon Roggio)Celovečerný dokument o neúnavných výskumníkoch, ktorým sa v snahe zistiť, kde sú korene homofóbie medzi kresťanmi a kresťankami, podarí objaviť závažnú chybu v preklade Biblie z roku 1946. Film zaznamenáva objavenie doposiaľ neznámych archívnych dokumentov na Yaleovej univerzite, z ktorých vyplývajú nové odhalenia, výrazne spochybňujúce akýkoľvek biblický základ pre predsudky voči LGBTI+ ľuďom. Obsahuje komentáre popredných vedcov, ako aj oponujúcich pastorov, ale aj osobné príbehy tvorcov a tvorkýň filmu. Zatiaľ čo iným dokumentárnym filmom sa darilo pomenúvať chorobné príznaky homofóbie v cirkvi, tento sa snaží diagnostikovať a liečiť chorobu nazývanú „biblická doslovnosť“.

Nesmiernosť (L’Immensità, réžia: Emanuele Crialese)

Rím, sedemdesiate roky. Mesto rozkročené medzi rozostavanými štvrťami a stále ešte čiernobielou pestrosťou, sociálnymi výdobytkami a zastaranými rodinnými stereotypmi. Clara a Felice sa práve presťahovali do nového bytu. Ich manželstvo sa skončilo: už sa nemilujú, ale nemôžu sa rozísť. Držia ich pokope len deti, na ktoré Clara prenáša všetku túžbu po slobode. Najstaršia Adriana má práve dvanásť rokov a je pozorným svedkom Clariných nálad a rastúceho napätia medzi rodičmi. Adriana odmieta svoje meno, identitu, chce všetkých presvedčiť, že je chlapec, a táto jej tvrdohlavosť privádza už tak krehkú rodinnú rovnováhu k bodu zlomu.Hlavnú rolu hrá Penélope Cruz. Film sa hral na Filmovom festivale v Benátkach.

Blue Jean (réžia: Georgia Oakley)V homofóbnej thatcherovskej Británii 80. rokov stojí nevyautovaná učiteľka telocviku na životnej križovatke. Na novú cestu životom ju môže nasmerovať odhodlanie novej generácie, ale najskôr musí nájsť odvahu sama v sebe.Film bol nominovaný na Cenu BAFTA v kategórii Najlepší filmový debut.

Miešanec (Mutt, réžia: Vuk Lungulov-Klotz)

Tento deň sa mladému transmužovi Feñovi čoraz viac komplikuje. V priebehu 24 hodín sa mu do života vráti otec, heterosexuálny bývalý a ešte aj 13-ročná nevlastná sestra. Keďže s nimi Feña od tranzície neudržiava kontakt, snaží sa orientovať v novej dynamike týchto starých vzťahov a zároveň sa popasovať s každodennými výzvami, ktoré prináša život medzi nimi.Film sa premietal na Berlinale 2023 a Sundance Film Festivale 2023.

Sisi a ja (Sisi & Ich, réžia: Frauke Finsterwalder)

Sisi vstúpila do poslednej polovice svojho života. Grófka Irma ju nájde v gréckej aristokratickej ženskej komúne, celý vesmír vzdialenej od prísnej etikety rakúsko-uhorského dvora. Sisi žije v absolútnej slobode, v ktorej nehrajú žiadnu úlohu ani jej deti, ani jej manžel, cisár František Jozef. Dôležité je len to, aby sa nikto nikdy nenudil a aby pravidlá hry určovala samotná cisárovná. Irma je uchvátená charizmatickou Sisi a jej modernými nápadmi. Vonkajší svet sa však snaží Sisi zlomiť. Akokoľvek sa Irma a Sisi bránia, nakoniec im ostane len jedna osudová cesta, ktorá obe ženy navždy spojí.Film sa premietal na Berlinale 2023.

Femme (réžia: Sam H. Freeman, Ng Choon Ping)

Život a kariéru drag queen zničí Julesovi homofóbny útok. Keď sa však v gejsaune opäť stretne so svojím útočníkom, hlboko uzavretým Prestonom, naskytne sa mu šanca na pomstu. Bez parochne a mejkapu nerozpoznateľný Jules preniká do Prestonovho života a pritom objavuje silu v inom druhu dragu.Film sa premietal na Berlinale 2023.

Queendom (réžia: Agniia Galdanova)

Geňa, umelec z malého ruského mesta, sa oblieka do nadpozemských kostýmov a protestuje v moskovských uliciach. Predvádza radikálne vystúpenia na verejnosti, ktoré sa stávajú novou formou umenia a aktivizmu a ohrozujú jeho život.Film sa premietal na L.A. Outfeste 2023.

Tár (réžia: Todd Field)

Oscarová herečka Cate Blanchett zažiari v úlohe Lydie Tár, jednej z najslávnejších dirigentiek na svete. Tár je pôsobivou štúdiou človeka, ktorý zistí, že dirigovať obrovský orchester môže byť paradoxne oveľa jednoduchšie ako dirigovať vlastný život. Dirigentka Lydia Tár je na svojom absolútnom tvorivom vrchole. Siedmy rok diriguje prestížny nemecký orchester, pripravuje vydanie knihy a uvedenie Mahlerovej Piatej symfónie, ktorá má byť vrcholom hudobnej sezóny. Lydia pôsobí sebavedomo, sebaisto, dominantne a mocne. Pod touto zdanlivo pevnou maskou sa však skrýva normálny človek so svojimi obavami, neistotami, túžbami, potrebami. Zatiaľ čo s dirigentskou paličkou v ruke si Lydia stojí za každým svojím rozhodnutím, keď opustí orchestrálne pódium, často stráca pevnú pôdu pod nohami. Niekedy len mierne, inokedy úplne fatálne.Film bol nominovaný na šesť Oscarov.

Tri noci v týždni (Trois nuits par semaine, réžia: Florent Gouëlou)

Baptiste je vo vzťahu so Samiou, keď stretne Cookie Kunty, mladú parížsku drag queen, ktorá ho okamžite očarí. S myšlienkou vytvoriť o Cookie fotografický projekt sa ponorí do sveta dragu, v ktorom nadviaže vzťah s Quentinom, mladým mužom stojacim za drag queen.Film sa premietal na Filmovom festivale v Benátkach v roku 2022.

Marinette (réžia: Virginie Verrier)

Životopis Marinette Pichon, prvej francúzskej futbalistky, ktorá sa dostala do americkej profesionálnej ligy.Film sa premietal na Tribeca Film Festivale.

PR: Radomír Brhlík