V hlavnom závode spoločnosti BMW Group v Mníchove z montážnej linky zišlo trojmiliónte elektrifikované vozidlo. Ide o BMW 330e Touring vo farbe Portimao Blue určený pre britský trh. V roku 2024 bolo každé štvrté predané vozidlo buď plne elektrické, alebo plug-in hybridné. V závodoch BMW Group sa vozidlá s elektrifikovanými pohonnými jednotkami a so spaľovacími motormi vyrábajú vedľa seba na tej istej výrobnej linke.
„Vďaka svojej vysoko flexibilnej výrobe dokáže spoločnosť BMW Group reagovať na požiadavky zákazníkov v súlade s trhovými trendmi a s dopytom,“ vysvetľuje Milan Nedeljković, člen predstavenstva zodpovedný za výrobu. „Všetky závody v našej globálnej výrobnej sieti sú pripravené na elektromobilitu, čo vytvára podmienky pre ďalší rast v tomto segmente.“
Začiatok sériovej výroby elektromobilov BMW i3 v Lipsku v roku 2013
Spoločnosť spustila sériovú výrobu plne elektrických vozidiel modelom BMW i3 už v roku 2013. Elektrické mestské vozidlo sa v závode v Lipsku vyrábalo takmer desať rokov spolu s prvým plug-in hybridom skupiny BMW, modelom BMW i8. V tom čase sa model BMW i3 vďaka svojej jedinečnej architektúre vozidla stále vyrábal v Lipsku v priestoroch vyhradených pre elektromobily súbežne s výrobou vozidiel s konvenčnými pohonmi.
Odvtedy spoločnosť BMW Group integrovala elektromobily do výroby vo všetkých svojich závodoch po celom svete. Mnohé zo závodov spočiatku montovali plug-in hybridné modely na jednej linke, flexibilne s ich naftovými a benzínovými náprotivkami. Elektromobilita dosahuje na objeme výroby stabilne rastúci podiel, ktorý v roku 2024 prekročil 25 percent, pričom približne tri štvrtiny týchto vozidiel boli plne elektrické. Celkovo sa už k zákazníkom dostalo jeden a pol milióna elektromobilov značiek BMW, MINI a Rolls-Royce.
Globálna výrobná sieť pripravená na elektromobilitu
So začiatkom výroby modelu MINI Cooper SE v Oxforde v roku 2019 sa ponuka elektromobilov rozšírila na druhú značku skupiny BMW. Rozširovanie ponuky pokračovalo od roku 2020 s najnovšou generáciou elektrických pohonov. Model BMW iX3 sa vyrábal v Číne, zatiaľ čo výroba modelov BMW iX a i4 sa v roku 2021 rozbehla v závodoch v Dingolfingu a v Mníchove. Do roka boli všetky závody skupiny BMW v Nemecku pripravené na výrobu plne elektrických vozidiel. Spoločnosť je naďalej odhodlaná systematicky integrovať elektrifikované vozidlá do existujúcej výroby.
V Číne už tvorí elektrifikácia súčasť výroby vo všetkých závodoch. V USA sa závod Spartanburg pripravuje na výrobu plne elektrických vozidiel od roku 2026, zatiaľ čo závod San Luis Potosí v Mexiku pridá plne elektrické modely Neue Klasse do svojho výrobného portfólia v roku 2027. Oba závody už vyrábajú plug-in hybridné modely. Závod v Rosslyne v Južnej Afrike vyrába plug-in hybridy od roku 2024. Závody skupiny BMW pre lokálnu výrobu v Brazílii, Indii a v Thajsku už tiež vyrábajú elektrifikované vozidlá.
Špecializované centrum pre výrobu elektrických pohonov
Výroba komponentov elektrického pohonu sa rozširuje aj za hranice Nemecka. Od uvedenia modelu BMW i3 sa v Dingolfingu vyrábajú batériové moduly, vysokonapäťové batérie a elektromotory. V rámci elektrifikácie výrobnej siete vzniklo v tomto závode Špecializované centrum pre výrobu elektrických pohonov. Do roku 2022 už dosiahlo ročnú kapacitu viac ako 500 000 elektrických pohonov. Ďalšie lokality postupne zvyšovali kapacitu, aby podporili rýchly rast elektromobility. V dôsledku toho sa popri Dingolfingu teraz vysokonapäťové batérie piatej generácie montujú a inštalujú do vozidiel aj v závodoch v Regensburgu, v Lipsku a v Spartanburgu. Odvtedy získané odborné znalosti sa teraz uplatňujú v šiestej generácii elektrických pohonov, ktoré sa predstavia koncom tohto roka s vozidlami s označením NEUE KLASSE vyrábanými v novom závode v maďarskom Debrecíne.
PR: Milan Stupka
redakcia PremiumNews