Viac ako tretina obyvateľov Slovenska nikdy nepočula o telemedicínskych službách, ako sú vyšetrenia a konzultácie s lekárom online, telefonicky, cez mobilnú aplikáciu či videohovor. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu spoločnosti MNForce pre zdravotnú poisťovňu Dôvera. Využívanie telemedicínskych služieb je pritom jednou z kľúčových oblastí, ako zvýšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti v súvislosti s nedostatkom zdravotníkov a nárastom dopytu po zdravotnej starostlivosti.
„Chýbajúce povedomie o telemedicínskych službách bráni lepšie využívať ich potenciál, ktorý je na Slovensku obrovský. Dobrou správou je, že takmer 60 percent opýtaných dôveruje telemedicínskym službám, a to je ďalší predpoklad, aby sa telemedicína uchytila v praxi. Naopak, smutnou správou je, že len menej ako jedna tretina obyvateľov Slovenska mala praktickú skúsenosť s telemedicínskymi službami,“ povedal Marian Faktor, člen predstavenstva zdravotnej poisťovne Dôvera, ktorý v nej zároveň riadi úsek vzťahov s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.
Z prieskumu vyplýva, že vyšetrenie či konzultáciu s lekárom cez telefón alebo spojenie s lekárom cez internet využilo takmer 31 percent opýtaných. Dobrou správou je, že 62 percent opýtaných si myslí, že telemedicína môže čiastočne nahradiť osobný kontakt s lekárom a zvýšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti.
Faktory, ktoré najviac motivujú k využívaniu telemedicínskych služieb sú: úspora času, pohodlie domova a kratšie čakacie lehoty. Opýtaní by najčastejšie cez telefón alebo videohovor preferovali spojenie so všeobecným lekárom či psychiatrom. Až 90,5 percenta opýtaných očakáva plnú úhradu telemedicínskych služieb z verejného zdravotného poistenia.
Nové služby Dôvery
Pre mnohých poistencov Dôvery nie je telemedicína novinkou. Prvé služby telefonických konzultácií so zdravotníkmi sme spustili ešte v roku 2016. Skontaktovanie sa s lekárom na diaľku cez telefón bolo veľmi logickým prvým krokom.
Pokračovali sme so zdravotnými sestrami, edukátorkami a edukátormi, ktorí pomáhajú s monitoringom pacientov napríklad po hospitalizácii a učia ich, ako lepšie žiť aj s chronickým ochorením. Možnosti sa postupne rozširujú, tak, ako sa rozširujú inovácie a dostupnosť technológií.
Aj bežný mobilný telefón dnes umožňuje urobiť dostatočne kvalitnú fotografiu na to, aby ju vedela predvyhodnotiť umelá inteligencia a pomocou nej kožný lekár vedel stanoviť diagnózu a navrhnúť liečbu na diaľku. Pomocou rôznych samodiagnostických nástrojov si dnes môžeme nechať vyhodnotiť svoj stav aj bez lekára či zdravotníckeho pracovníka.
„Telemedicína má obrovský potenciál a my vidíme, že značná časť poistencov využíva rôzne služby, ktoré im zjednodušujú prístup k zdravotnej starostlivosti. Preto sme do portfólia telemedicínskych riešení od septembra zaradili ďalšie. Spojenie s lekárom na diaľku prostredníctvom aplikácie MEDDI je overené skúsenosťami nielen z Českej republiky a zo Slovenska, ale aj z Maďarska a Latinskej Ameriky. Aplikácia umožní poistencom Dôvery cez hovor alebo videohovor spojenie so všeobecným lekárom do 30 minút alebo spojenie s odborným lekárom do 48 hodín,“ oznámil M. Faktor. Aplikácia umožní spojenie so špecialistami v 13 odbornostiach*.
Prvých 3500 poistencov Dôvery môže podľa neho využívať balíky služieb MEDDI elite alebo MEDDI family za cenu 4,90 eura mesačne, namiesto pôvodných 10,80 eura. Ostatní poistenci budú môcť využiť tieto balíky za 8,90 eura mesačne.
Skúsenosti MEDDI hub
„Spolupráca so zdravotnou poisťovňou Dôvera pre nás znamená dôležitý krok v poskytovaní lekárskej starostlivosti na diaľku na Slovensku,“ povedal Jiří Pecina, zakladateľ a riaditeľ spoločnosti MEDDI hub, a.s.
„Veríme, že možnosť telefonicky konzultovať svoj zdravotný stav s lekárom do 30 minút poistenci Dôvery uvítajú. Rovnako dúfame, že tak prispejeme k skvalitneniu a zrýchleniu lekárskej starostlivosti pre pacientov, a zároveň odľahčíme lekárom na pohotovostiach, pretože časť pacientov vyriešime na diaľku,“ dodal J. Pecina.
Česko-slovenská spoločnosť MEDDI spolupracuje s viac ako 5 500 lekármi v Českej republike a so stovkami lekárov na Slovensku. V súčasnosti má jej aplikáciu k dispozícii v oboch krajinách viac ako päť miliónov obyvateľov. Už v minulom roku patrilo medzi jej klientov vyše 100-tisíc ľudí zo Slovenska.
Služby spoločnosti MEDDI využíva pre svojich zamestnancov takmer 150 spoločností a firiem. Okrem Českej republiky a Slovenska funguje aj v šiestich krajinách Latinskej Ameriky a tiež v Maďarsku. V súčasnosti prebieha expanzia do ďalších európskych krajín a Ázie.
Spoločnosť MEDDI je oficiálnym partnerom Masarykovho onkologického ústavu pre telemedicínu v Brne a tiež odborným partnerom pre prípravu a výučbu predmetu Využitie telemedicíny v praxi s dôrazom na prácu v aplikácii MEDDI na Lekárskej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a na 1. lekárskej fakulte Karlovej univerzity.
V auguste 2023 získala aplikácia MEDDI potvrdenie, že spĺňa požiadavky Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI).
Mgr. Matej Štepiansky
PR špecialista
Martin Petráš
redakcia PremiumNews