- absolútny víťaz prestížneho ocenenia Mastercard Obchodník roka.
- Ako svojho favorita si zákazníci hlasovaním v kategórii Cena verejnosti vybrali spoločnosť Lidl.
- Víťazmi sortimentných kategórií sú ALLTOYS, Alza.sk, Bistro, Bonprix, Deichmann, dm drogerie markt,
Dr. Max, IKEA, Kaufland, Lidl, Martinus, NAY, OBI, Slovnaft, Sportisimo a Super zoo.
- V kategórii odbornej poroty Inovátor v obchode zvíťazila spoločnosť COOP Jednota Slovensko.
„Prestížne ocenenie Mastercard Obchodník roka vyzdvihuje tých najlepších obchodníkov v slovenskom maloobchode. Spokojný zákazník je pre každého obchodníka najväčšou hodnotou a úspech v súťaži potvrdzuje ich výnimočnú prácu,“ povedal Martin Dolejš, riaditeľ rozvoja obchodu pre akceptáciu spoločnosti Mastercard pre Českú republiku a Slovensko. „Maloobchodný trh sa neustále vyvíja a podnikatelia na tieto zmeny reagujú zavádzaním inovatívnych riešení. Skvelým dôkazom je množstvo inšpiratívnych projektov prihlásených do kategórie odbornej poroty Inovátor v obchode,“ dodal Dolejš.
Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka 2024 boli určení na základe reprezentatívneho prieskumu. Hodnotenie vychádzalo z dvoch kľúčových skupín faktorov: pozície na trhu a dôvery zákazníkov. Celkový index spolu s týmito faktormi odrážajú aktuálnu situáciu na trhu a postavenie obchodníka v konkurenčnom prostredí.
Absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka 2024
1. miesto
dm drogerie markt
Absolútnym víťazom ocenenia Mastercard Obchodník roka sa stáva obchodník, ktorý dosiahne najvyššie celkové skóre vo všetkých kategóriách reprezentatívneho výskumu. Tento titul si zaslúžene odnáša dm drogerie markt, ktorá postúpila z minuloročného druhého miesta. Sieť drogérií dlhodobo posilňuje najmä v parametri dôvery – je celkovo najlepšie hodnoteným obchodníkom vo všetkých sledovaných kategóriách naprieč celým trhom. Teší sa veľmi vysokej ochote svojich zákazníkov ju ďalej odporúčať a má tiež jedno z najvyšších skóre na trhu v atribúte naplnenia zákazníckych očakávaní.
„Ďakujeme za túto silnú motiváciu a ďakujeme všetkým, čo u nás nakupujú a majú nás radi. Toto ocenenie je veľmi pozitívnou spätnou väzbou na naše úsilie približovať sa zákazníkom, navyše je to aj príjemný darček k tridsiatym narodeninám dm na Slovensku,“ vyjadril vďaku konateľ dm drogerie markt Martin Podhradský.
2. miesto
Dr. Max
Na striebornej pozícii v kategórii Absolútny víťaz sa umiestnila sieť lekární Dr. Max. Na druhé miesto sa dostáva predovšetkým vďaka stabilne silnej pozícii v dvoch kľúčových parametroch – je veľmi silná v zapamätateľnosti a zároveň sa opiera o širokú základňu lojálnych zákazníkov. V oboch týchto oblastiach patrí medzi absolútnu špičku nielen vo svojej kategórii, ale aj naprieč celým trhom.
3. miesto
Martinus
Tretie miesto v celkovom poradí obsadilo kníhkupectvo Martinus. Tento obchodník patrí k najvýraznejším značkám na trhu – v parametri zapamätateľnosti je druhý najlepší, čo znamená, že ho pozná takmer každý, kto nakupuje v tejto kategórii. Martinus sa tiež teší vysokej dôvere zákazníkov a medziročne mierne posilňuje v oblasti lojality.
Cena verejnosti – hlasovanie zákazníkov
Cena verejnosti patrí medzi najprestížnejšie kategórie, ktorá umožňuje zákazníkom internetovým hlasovaním rozhodnúť, kto podľa nich ovplyvňuje štandardy na trhu a kto sa stáva ich „love brandom“. Svoje vlaňajšie prvenstvo v tejto kategórii úspešne obhájil Lidl Slovenská republika. Každý hlasujúci mal k dispozícii 6 bodov, ktoré mohol rozdeliť medzi svojich troch najobľúbenejších obchodníkov. Lidl si zabezpečil prvé miesto s celkovým ziskom 37 109 bodov. Na druhom mieste skončil Kaufland s 18 303 bodmi a za ním Alza.sk, ktorá získala 17 694 bodov.
„Zisk každého ocenenia, o ktorom rozhodli zákazníci, je pre nás dôkazom, že našu prácu robíme dobre. Cenu verejnosti v rámci súťaže Mastercard Obchodník roka sme získali už dvanásťkrát, čo je zároveň obrovským záväzkom aj do budúcnosti. Nie je jednoduché stať sa prvou voľbou, ale ešte väčšou výzvou je udržať si túto pozíciu. Vďaka patrí všetkým zamestnankyniam a zamestnancom, ktorí denne a už viac ako dvadsať rokov robia Lidl tým, čím je,“ povedala Renáta Šandorová, ktorá si v máji v Lidl Slovenská republika prevezme pozíciu konateľky pre administratívu.
Kategória odbornej poroty – Inovátor v obchode
Inovátor v obchode oceňuje spoločnosti, ktoré v roku 2024 priniesli na slovenský trh tie najodvážnejšie a najprogresívnejšie inovácie. Či už išlo o nové technológie prínosné pre zákazníkov i firmy, inovatívne predajné koncepty, revolučné platobné systémy alebo projekty zamerané na praktické využitie princípov ESG. Odborná porota (zloženie odbornej poroty viď príloha 3 tlačovej správy) starostlivo posúdila všetky projekty a vybrala troch finalistov – COOP Jednota Slovensko, Munch Europe a Niceboy. Tí sa stretli o hlavnú cenu pri verejnej prezentácii na najväčšej obchodnej konferencii na Slovensku New Retail Summit. Víťaza zvolili účastníci konferencie svojím hlasovaním. Stala sa ním spoločnosť COOP Jednota Slovensko.
Finalisti kategórie odbornej poroty – Inovátor v obchode
COOP Jednota Slovensko: 24/7 – predajne budúcnosti
COOP Jednota ako prvý obchodný reťazec na Slovensku sprístupnil bezobslužné predajne v režime 24/7, čím prináša flexibilné nakupovanie bez obmedzení. Zákazníci sa do predajne dostanú prostredníctvom aplikácie COOP Jednota Klub, kde si overia svoju totožnosť a získajú QR kód pre vstup. Bezpečnosť a plynulý chod zabezpečuje sofistikovaný kamerový systém s AI, ktorý monitoruje priebeh nákupov a rieši neštandardné situácie. Tento model prináša benefity nielen zákazníkom, ale aj obchodníkom a zamestnancom – umožňuje optimalizáciu nákladov, udržateľnosť a dostupnosť predajní aj v menších obciach.
Munch Europe: Munch aplikácia – riešenie pre znižovanie plytvania potravinami
Munch aplikácia prepája potravinárske prevádzky s uvedomelými spotrebiteľmi a pomáha znižovať plytvanie jedlom, ktoré je zodpovedné za 8–10 % emisií skleníkových plynov. Vďaka iniciatíve Munch sa na Slovensku v minulom roku podarilo zachrániť viac ako 31 000 potravinových balíčkov, čo predstavuje 26 ton jedla a ekvivalent 233+ ton nevyprodukovaných skleníkových plynov. Aplikácia už spolupracuje s takmer 200 partnermi a plánuje ďalšie rozšírenie do supermarketov a nových prevádzok. Hlavným cieľom je pokrytie celého Slovenska, aby bolo jej užívanie dostupné pre čo najviac užívateľov.
Niceboy: Niceboy Pay – revolúcia v bezkontaktných platbách
Niceboy Pay prináša na slovenský trh inovatívne riešenie bezhotovostných platieb prostredníctvom nositeľnej elektroniky. Projekt zahŕňa inteligentný platobný prsteň Niceboy ONE, štýlový náramok Infinity v spolupráci so značkou Furiosa, detský platobný náramok ONE Spark a inteligentné hodinky Niceboy WATCH. Projekt ukazuje, že inovácie v elektronike nie sú len doménou nadnárodných značiek, ale môžu ich priniesť aj lokálni hráči. Budúce plány zahŕňajú nové dizajny, použitie vzácnych kovov a vývoj inteligentného prsteňa kombinujúceho platby so zdravotnými funkciami.
Víťazi 12. ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka 2024
Absolútny víťaz | dm drogerie markt |
Cena verejnosti | Lidl Slovenská republika |
Obchodník roka s potravinami | Kaufland Slovenská republika |
Obchodník roka s drogériou a parfumériou | dm drogerie markt |
Obchodník roka s odevmi | Bonprix |
Obchodník roka s obuvou | Deichmann |
Obchodník roka so športovými potrebami | Sportisimo |
Obchodník roka s elektronikou | NAY |
Obchodník roka pre dom a záhradu | OBI |
Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami | IKEA Slovenská republika |
Obchodník roka s chovateľskými potrebami | Super zoo |
Obchodník roka s knihami | Martinus |
Obchodník roka s hračkami | ALLTOYS |
Čerpacia stanica roka | Slovnaft |
Lekáreň roka | Dr. Max |
E-shop roka | Alza.sk |
Doručenie jedla a potravín | Bistro |
Inovátor v obchode | COOP Jednota Slovensko |
Sortimentné kategórie 12. ročníka ocenení Mastercard Obchodník roka 2024
Tohtoročný ročník ocenenia Mastercard Obchodník roka prináša niekoľko noviniek v sortimentných kategóriách. Prvýkrát v histórii súťaže zvíťazila v kategórii Obchodník roka s potravinami spoločnosť Kaufland. Medzi top 3 sa po prvýkrát prebojovala značka F&F v kategórii odevy a spoločnosť Nike v kategórii Obchodník roka so športovými potrebami.
Podrobné výsledky sortimentných kategórií
Kaufland zvíťazil v kategórii Obchodník roka s potravinami najmä vďaka svojej silnej zapamätateľnosti – spontánne ho uviedlo 58 % respondentov, ktorí nakupujú potraviny. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Kaufland hlavným miestom nákupu v tejto oblasti, dosahuje 44 %. Druhý sa umiestnil Lidl a tretí Tesco.
Víťazom kategórie Obchodník roka s drogériou a parfumériou sa stala dm drogerie markt. Ta vyniká v povedomí o značke – vybavilo si ju 72 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Zákazníci, ktorí považujú dm drogerie markt za svoje hlavné miesto nákupu, tvoria 71 %. Na druhom mieste je Drogéria TETA a na treťom Notino.
Titul Obchodník roka so športovými potrebami získalo SPORTISIMO, ktoré exceluje v parametri zapamätateľnosti – automaticky ho uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Pre 55 % zákazníkov je SPORTISIMO hlavným miestom nákupu športových potrieb. Druhý sa umiestnil Decathlon a tretí Nike.
NAY sa stal víťazom v kategórii Obchodník roka s elektronikou, pričom dosiahol vysokú úroveň v parametri zapamätateľnosti – prirodzene si ho vybavilo 74 % respondentov. NAY je hlavným miestom nákupu elektroniky pre 52 % zákazníkov. Na druhom mieste je Alza a na treťom Planeo.
Svoje minuloročné víťazstvo v kategórii Obchodník roka s obuvou obhájil Deichmann, a to vďaka parametru zapamätateľnosti, keď ho spontánne uviedlo 56 % respondentov. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Deichmann hlavným miestom nákupu obuvi, predstavuje 60 %. Druhá sa umiestnila spoločnosť CCC a tretia eobuv.sk.
OBI sa stalo víťazom v kategórii Obchodník roka pre dom a záhradu. Zabodovalo najmä v parametri zapamätateľnosti, keď si ho vybavilo 54 % respondentov nakupujúcich daný sortiment. Pre 51 % zákazníkov je OBI hlavným miestom nákupu potrieb pre dom a záhradu. Druhý je Hornbach a tretí Merkury Market.
V kategórii Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami zvíťazila IKEA, ktorá vyniká v povedomí o značke – prirodzene ju uviedlo 39 % respondentov. Podiel zákazníkov, pre ktorých je IKEA hlavným miestom nákupu nábytku a bytových doplnkov, predstavuje 49 %. Na druhom mieste je JYSK a na treťom Merkury Market.
Na prvom mieste v kategórii Obchodník roka s odevmi sa umiestnila spoločnosť Bonprix. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Bonprix hlavným miestom nákupu oblečenia, predstavuje 33 %. Spontánne značku uviedlo 9 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Druhá je spoločnosť Sinsay a tretia značka F&F.
Víťazom v kategórii Čerpacia stanica roka sa stal Slovnaft. Bodoval najmä v parametri zapamätateľnosti, keď ho bez váhania uviedlo 66 % respondentov. Pre 55 % zákazníkov je Slovnaft hlavným miestom nákupu paliva. Na druhom mieste je Shell a na treťom OMV.
V kategórii Obchodník roka s knihami obhájil svoje víťazstvo Martinus. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Martinus hlavným miestom nákupu kníh, predstavuje 66 %. Vyniká aj v parametri zapamätateľnosti. Automaticky ho uviedlo 75 % respondentov. Druhý je Panta Rhei a tretí Knihy pre každého.
Titul Lekáreň roka získala sieť lekární Dr. Max. Tá sa umiestnila na 1. mieste v parametri zapamätateľnosti. Automaticky ju uviedlo 81 % respondentov. Pre 78 % zákazníkov je Dr. Max hlavným miestom nákupu v tejto kategórii. Na druhom mieste je Benu a na treťom Pilulka.
V kategórii E-shop roka zvíťazila Alza.sk. Tá zabodovala najmä v parametri zapamätateľnosti – okamžite ju uviedlo 41 % respondentov. Pre 45 % zákazníkov je Alza hlavným miestom nákupu v online prostredí. Druhý sa umiestnil Mall.sk a tretí NAY.sk.
Titul Obchodník roka s chovateľskými potrebami získalo Super zoo, ktoré vyniká v zapamätateľnosti – spontánne ho uviedlo 32 % respondentov. Pre 73 % zákazníkov je Super zoo hlavným miestom nákupu chovateľských potrieb. Druhý je Zoohit a tretí Petcenter.
Spoločnosť ALLTOYS sa umiestnila prvá v kategórii Obchodník roka s hračkami. Je silná v parametri zapamätateľnosti, spontánne ju uviedlo 24 % respondentov, ktorí nakupujú tento sortiment. Podiel zákazníkov, pre ktorých je ALLTOYS hlavným miestom nákupu hračiek, predstavuje 21 %. Na druhom mieste je Albi a treťom RajHraciek.sk.
V kategórii Doručenie jedla a potravín zvíťazilo Bistro. Zabodovalo v povedomí o značke – spontánne ho uviedlo 26 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Bistro hlavným miestom nákupu v tejto kategórii, predstavuje 61 %. Druhé je Tesco a tretí Wolt.
Zloženie odbornej poroty kategórie Inovátor v obchode
- Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu
- Filip Kasana, prezident, Zväz obchodu SR
- Katarína Zvarová, produktový senior manager, oddelenie služieb ATM a POS, Tatrabanka
- Peter Gereg, líder pre platobné riešenia, 365.bank
- Andrea Šipošová, VUB
- Lucia Borčinová, manažérka, oddelenie akceptácie platobných kariet a hotovostných služieb, ČSOB
- Tomáš Ulej, manažér Explore tímu, Martinus
- Tatiana Kapitánová, redaktorka, Tovar a predaj
- Juraj Porubský, novinár, bývalý šéfredaktor Forbes Slovensko
- Martin Dolejš, riaditeľ rozvoja obchodu pre akceptáciu, Mastercard Česká republika a Slovensko
- Tomáš Večerek, manažér pre vzťahy s obchodníkmi, Mastercard Česká republika a Slovensko
Počas celého galavečera sprevádzal hostí skvelý moderátor Matej Cifra, známy ako Sajfa. O hudobný doprovod sa postarala skupina King Shaolin spolu so speváčkou Celeste Buckingham.
redakcia PremiumNews